តើ​ការ​ចាត់​ចែង​ថវិកា​ជាតិ​មាន​តម្លាភាព​ដែរ​ឬ​ទេ?



នៅ​ឆ្នាំ​នេះ ច្បាប់​ថវិកា​ជាតិ​ត្រូវ​បាន​សភា​អនុម័ត​ដោយ​ប្រញាប់ និង​មិន​មាន​វត្តមាន​ចូល​រួម​បញ្ចេញ​មតិ​ឲ្យ​យោបល់​ពី​សំណាក់​សង្គម​ស៊ីវិល ឬ​តំណាង​រាស្ត្រ​គណបក្ស​ប្រឆាំង​ឡើយ។ រដ្ឋសភា​បាន​អនុម័ត​សេចក្តី​ព្រាង​ច្បាប់​ថវិកា​ជាតិ កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី​១២ ខែ​វិច្ឆិកា ដោយ​សំឡេង​គាំទ្រ ១០០%
ក្នុង​ចំណោម​សមាជិក​សភា​របស់​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា ទាំង ៦៨​នាក់។
ច្បាប់​ថវិកា​ជាតិ​នេះ ក៏​ត្រូវ​បាន​ព្រឹទ្ធសភា​បន្ត​អនុម័ត​ដោយ​មិន​កែប្រែ សូម្បី​តែ​១​តួ​អក្សរ​នៅ​ថ្ងៃ​ទី​២១ ខែ​វិច្ឆិកា។ សង្គម​ស៊ីវិល​រិះគន់​ថា ការ​អនុម័ត​ច្បាប់​ថវិកា​ជាតិ ឬ​ច្បាប់​ហិរញ្ញវត្ថុ​សម្រាប់​គ្រប់គ្រង​លើក​នេះ ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​ដោយ​មិន​មាន​តម្លាភាព​ជាង​ឆ្នាំ​ណាៗ​ទាំងអស់ បើ​គិត​រយៈពេល ១០​ឆ្នាំ​ចុង​ក្រោយ​នេះ។
បើ​ការ​អនុម័ត​ច្បាប់​ឲ្យ​ចាយ​លុយ​ជាតិ មិន​មាន​តម្លាភាព​ហើយ តើ​ការ​ចាយ​វាយ​ថវិកា​ជាតិ​របស់​រាជ​រដ្ឋាភិបាល នៅ​ពីរ​អាណត្តិ​ចុង​ក្រោយ​វិញ មាន​តម្លាភាព​កម្រិត​ណា​ដែរ?
ថវិកា​ជាតិ គឺ​ជា​របាយការណ៍​របស់​រាជ​រដ្ឋាភិបាល​ក្នុង​គម្រោង​ប្រមូល​ចំណូល និង​សម្រេច​ចំណាយ​ប្រចាំ​ឆ្នាំ។ ទំហំ​ថវិកា​នេះ នឹង​អនុញ្ញាត​ឲ្យ​រដ្ឋាភិបាល​កំណត់​ពី​លទ្ធភាព​សម្រាប់​ការ​ចំណាយ​របស់​ប្រទេស​ជាតិ​ទាំង​មូល។
សេចក្តី​ព្រាង​ច្បាប់​ថវិកា​ជាតិ ត្រូវ​បាន​រៀប​ចំ​ដោយ​រាជ​រដ្ឋាភិបាល និង​ចាំបាច់​ត្រូវ​មាន​ការ​អនុម័ត​ដោយ​រដ្ឋសភា និង​ព្រឹទ្ធសភា មុន​ពេល​អនុវត្ត។ ក្រោយ​ពេល​បាន​អនុម័ត​ដោយ​អង្គ​នីតិប្បញ្ញត្តិ ថវិកា​ជាតិ​ក្លាយ​ទៅ​ជា​ច្បាប់។ ច្បាប់​ថវិកា​ជាតិ​ប្រចាំ​ឆ្នាំ​នីមួយៗ នឹង​រៀប​រាប់​លម្អិត​ពី​ប្រភព​ចំណូល​របស់​ជាតិ រួម​មាន ចំណូល​ពី​ពន្ធ​អាករ​ផ្សេងៗ​ជាច្រើន​មុខ ចំណូល​លើ​ការ​វិនិយោគ​សាធារណៈ និង​ចំណូល​បាន​មក​ពី​បរទេស។
រាល់​ចំណូល​ចំណាយ​របស់​ស្ថាប័ន​រដ្ឋ​ទាំងអស់ ស្ថិត​ក្រោម​ការ​ត្រួត​ពិនិត្យ​របស់​ស្ថាប័ន​មាន​សមត្ថកិច្ច​មួយ​ចំនួន រួម​មាន ក្រុម​ការងារ​គណនេយ្យ​ភាព​ខេត្ត  នាយកដ្ឋាន​សវនកម្ម​ផ្ទៃ​ក្នុង​របស់​ក្រសួង​ស្ថាប័ន​នីមួយៗ អាជ្ញាធរ​សវនកម្ម​ជាតិ រដ្ឋសភា និង​អង្គភាព​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុក​រលួយ​ក្នុង​ករណី​ដែល​សង្ស័យ​ថា មាន​ករណី​ពុក​រលួយ។ ក៏ប៉ុន្តែ ការ​ប្រើប្រាស់​ថវិកា​ជាតិ​នៅ​រយៈពេល ១០​ឆ្នាំ​ចុង​ក្រោយ ឬ​ពីរ​អាណត្តិ​ចុង​ក្រោយ​នេះ បែរ​ជា​ត្រូវ​សង្គម​ស៊ីវិល​រក​ឃើញ​ថា មាន​តម្លាភាព​ដ៏​តិចតួច​បំផុត។
នាយក​ប្រតិបត្តិ​វេទិកា​អង្គការ​មិន​មែន​រដ្ឋាភិបាល​ស្ដីពី​កម្ពុជា (NGO FURUM) លោក ឈិត សំអាត មាន​ប្រសាសន៍​ថា តម្លាភាព ឬ​ភាព​បើក​ចំហ​នៃ​ព័ត៌មាន​ថវិកា​ជាតិ ជា​ប្រការ​ដ៏​សំខាន់​បំផុត ដែល​ញ៉ាំង​ឲ្យ​ប្រជាពលរដ្ឋ​ទុក​ចិត្ត​លើ​រាជ​រដ្ឋាភិបាល។ លោក​បន្ត​ថា ពលរដ្ឋ​គ្រប់​រូប​បាន​បង់​លុយ​ពន្ធ​អាករ​ឲ្យ​រដ្ឋ ដើម្បី​ទទួល​បាន​មក​វិញ​នូវ​សេវា​សាធារណៈ និង​ការ​គាំពារ​សង្គម​ដ៏​ប្រសើរ។ ហេតុ​នេះ ពួក​គាត់​មាន​សិទ្ធិ​ត្រូវ​តែ​ដឹង​ថា លុយ​ដែល​ពួក​គាត់​បង់​ចូល​រដ្ឋ​មាន​ប៉ុន្មាន? ចាយ​លើ​អ្វី​ខ្លះ ហើយ​ការ​ចាយ​វាយ​ទាំង​នោះ​មាន​ផល​ប៉ះពាល់​អ្វី​ខ្លះ​ដល់​ប្រយោជន៍​ជាតិ និង​អនាគត​កូន​ចៅ​ជំនាន់​ក្រោយ?
លោក​បញ្ជាក់​ថា គិត​មក​ដល់​ពេល​នេះ ព័ត៌មាន​ថវិកា​ជាតិ​មិន​ទាន់​ត្រូវ​បាន​ផ្សព្វផ្សាយ​ឲ្យ​ទូលំទូលាយ​នោះ​ឡើយ ឬ​អាច​និយាយ​បាន​ថា កម្ពុជា ជា​ប្រទេស​ដែល​រឹតត្បិត​ព័ត៌មាន​ថវិកា​ជាតិ៖ «អ៊ីចឹង​កាល​ណា​ព័ត៌មាន​តិចតួច បញ្ជាក់​បាន​ថា ការ​ចូល​រួម​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​នៅ​មាន​កម្រិត​នៅ​ឡើយ គឺ​បាន​ន័យ​ថា មិន​បាន​ចូល​រួម​ឲ្យ​បាន​ពេញ​លេញ។ នៅ​ប្រទេស​ផ្សេងៗ គេ​ចាំ​អបអរ​សាទរ​ពេល​អនុម័ត​ច្បាប់​ថវិកា​ជាតិ លុយ​គេ​ដែល​ចូល​បង់​ពន្ធ ថា​លុយ​គាត់​បង់​ពន្ធ​បាន​ប៉ុន្មាន យក​ទៅ​ធ្វើ​អី ហើយ​ការ​ធ្វើ​អី​ហ្នឹង​អាច​ជួយ​ឲ្យ​ដល់​ប្រជាពលរដ្ឋ​ទេ? ការពារ​សិទ្ធិ​របស់​ពលរដ្ឋ​ទេ គោរព​យុត្តិធម៌​ទេ? អ៊ីចឹង គឺ​មាន​សារសំខាន់​ណាស់​សម្រាប់​ការ​ចូល​រួម​របស់​ប្រជាជន»។
របាយការណ៍​អំពី​តម្លាភាព ឬ​ភាព​បើក​ចំហ​ព័ត៌មាន​នៃ​ថវិកា​ជាតិ​របស់​វេទិកា​អង្គការ​មិន​មែន​រដ្ឋាភិបាល ស្ដីពី​កម្ពុជា បាន​សិក្សា​លើ​របាយការណ៍​មួយ​ចំនួន រួម​មាន ទី​១ របាយការណ៍​បុរេ​ថវិកា ឬ​ការ​ផ្តល់​ព័ត៌មាន​ពី​ស្ថានភាព​ម៉ាក្រូសេដ្ឋកិច្ច​ឆ្នាំ​មុន ឆ្នាំ​នេះ និង​ព្យាករ​សម្រាប់​ឆ្នាំ​ថវិកា ឬ​ឆ្នាំ​សារពើពន្ធ​បន្ទាប់ ដែល​ភ្ជាប់​នឹង​គោល​នយោបាយ​របស់​រដ្ឋ។ ទី​២ សេចក្តី​ព្រាង​ច្បាប់​ថវិកា​ជាតិ​ប្រចាំ​ឆ្នាំ ជា​ឧបករណ៍​ដែល​រដ្ឋាភិបាល​បង្ហាញ​ពី​របៀប​គ្រោង​ប្រមូល​ចំណូល តាម​រយៈ​ពន្ធ និង​ប្រភព​ផ្សេង​ទៀត ព្រម​ទាំង​ចំណាយ​សម្រាប់​គាំទ្រ​វិស័យ​អាទិភាព​របស់​ខ្លួន ដើម្បី​បម្លែង​គោល​នយោបាយ​ឲ្យ​ទៅ​ជា​សកម្មភាព។ ទី​៣ ច្បាប់​ស្ដីពី​ហិរញ្ញវត្ថុ​សម្រាប់​ការ​គ្រប់គ្រង​ប្រចាំ​ឆ្នាំ ឬ​ច្បាប់​ថវិកា​ជាតិ។ ទី​៤ ឯកសារ​ថវិកា​សម្រាប់​ប្រជាពលរដ្ឋ គឺ​ជា​របាយការណ៍​បង្ហាញ​ដែល​ងាយ​យល់​មិន​មាន​លក្ខណៈ​បច្ចេកទេស អាច​ជួយ​ឲ្យ​សាធារណជន​អាច​យល់​ដឹង​ពី​ផែន​ការ​ចំណូល​ចំណាយ និង​មូលនិធិ​សាធារណៈ​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ។ ទី​៥ របាយការណ៍​ក្នុង​ឆ្នាំ ជា​របាយការណ៍​សង្ខេប​ពី​ប្រសិទ្ធភាព​នៃ​ការ​អនុវត្ត​ថវិកា​នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ។ ទី​៦ របាយការណ៍​ពាក់​កណ្ដាល​ឆ្នាំ របាយការណ៍​នេះ​ផ្តល់​ព័ត៌មាន​ដែល​អាច​ឲ្យ​គេ​វាយ​តម្លៃ​ពី​ស្ថានភាព​សារពើពន្ធ​របស់​រាជ​រដ្ឋាភិបាល ធៀប​នឹង​ផែន​ការ​ដែល​បាន​ដាក់​ចេញ​នៅ​ក្នុង​ច្បាប់​ថវិកា។ វា​នឹង​អនុញ្ញាត​ឲ្យ​រដ្ឋាភិបាល ស្ថាប័ន​នីតិប្បញ្ញត្តិ និង​សាធារណជន អាច​កំណត់​បាន​ថា តើ​គួរ​មាន​ការ​កែ​តម្រូវ ឬ​យ៉ាង​ណា ទាក់ទិន​នឹង​ចំណូល​ចំណាយ ឬ​កម្ចី​នៅ​ក្នុង​ពេល ៦​ខែ​ចុង​ក្រោយ​ក្នុង​ឆ្នាំ​នីមួយៗ។ ទី​៧ របាយការណ៍​បំណាច់​ឆ្នាំ ជា​របាយការណ៍​ដែល​ផ្តល់​ព័ត៌មាន​ឲ្យ​សាធារណជន និង​អ្នក​ធ្វើ​គោល​នយោបាយ​អំពី​គោល​នយោបាយ​ពន្ធ កាតព្វកិច្ច​បំណុល និង​អាទិភាព​ចម្បងៗ​សម្រាប់​ថវិកា​ជាតិ​នា​ឆ្នាំ​ខាង​មុខ។ ទី​៨ របាយការណ៍​សវនកម្ម គឺ​ជា​ការ​វាយ​តម្លៃ​ឯករាជ្យ​មួយ​លើ​គណនី​នានា​របស់​រដ្ឋាភិបាល មាន​ការ​ប្រមូល​ចំណូល និង​ចំណាយ ដោយ​ស្ថាប័ន​សវនកម្ម​កំពូល​របស់​ជាតិ។
តាម​រយៈ​ការ​សិក្សា​លើ​របាយការណ៍​ទាំង ៨​នេះ នៅ​ឆ្នាំ​២០០៨ ឆ្នាំ​២០១០ និង​ឆ្នាំ​២០១២ វេទិកា​អង្គការ​មិន​មែន​រដ្ឋាភិបាល​ស្ដីពី​កម្ពុជា បាន​រក​ឃើញ​ថា កម្ពុជា ជា​ប្រទេស​ផ្សព្វផ្សាយ​ព័ត៌មាន​ស្ដីពី​ថវិកា​មិន​គ្រប់គ្រាន់។ ក្នុង​ឆ្នាំ​២០០៨ កម្ពុជា ទទួល​បាន​ពិន្ទុ​១១ លើ​១០០។ ឆ្នាំ​២០១០ កម្ពុជា ទទួល​បាន​ពិន្ទុ​ចំនួន ២០ លើ ១០០ និង​ឆ្នាំ​២០១២ កម្ពុជា បាន​ពិន្ទុ ១៥ លើ ១០០។ ក្នុង​បញ្ហា​ព័ត៌មាន​តម្លាភាព​ថវិកា​នៅ​តំបន់​អាស៊ី​អាគ្នេយ៍ កម្ពុជា ជា​ប្រទេស​អន់​បំផុត​លំដាប់​ទី​២ បន្ទាប់​ពី​ភូមា។ សង្គម​ស៊ីវិល​ក៏​បាន​រក​ឃើញ​ថា ប្រជាពលរដ្ឋ​សាមញ្ញ​មិន​បាន​ដឹង​ទាល់​តែ​សោះ​ពី​ព័ត៌មាន​ថវិកា​ជាតិ ព្រោះ​តែ​រដ្ឋាភិបាល​មិន​បាន​បោះ​ផ្សាយ​របាយការណ៍​សម្រាប់​ប្រជាពលរដ្ឋ។ ចំពោះ​របាយការណ៍​ផ្សេងៗ​ទៀត​ដែល​រដ្ឋាភិបាល​បោះ​ផ្សាយ ភាគ​ច្រើន​ជា​របាយការណ៍​យឺត​ពេល មាន​ចរិត​លាក់​បាំង​បម្រើ​តែ​ការងារ​ផ្ទៃ​ក្នុង និង​ដាក់​ឲ្យ​ស្ថិត​នៅ​រប៉ាត់រប៉ាយ​ពិបាក​រក។
អាជីវករ​លក់​ខោអាវ​នៅ​ម្តុំ​ផ្សារ​អូរឫស្សី លោកស្រី សេង សុភា ប្រាប់​ថា រូប​គាត់​មិន​បាន​ដឹង​ថា​ប្រាក់​ពន្ធ និង​ភាស៊ី​ដែល​បង់​រាល់​ថ្ងៃ​ហ្នឹង ត្រូវ​រាជ​រដ្ឋាភិបាល​យក​ធ្វើ​អី​នោះ​ទេ។ លោកស្រី​បន្ត​ថា គាត់​គ្រាន់​តែ​ឮ​ថា រដ្ឋាភិបាល​ជំពាក់​បំណុល​គេ​ច្រើន ហើយ​ពលរដ្ឋ​ត្រូវ​បង់​ពន្ធ។ ហេតុ​នេះ រូប​គាត់ គឺ​គ្មាន​ជម្រើស។
ចំណែក​ឯ​ពលរដ្ឋ​ម្នាក់​ទៀត ដែល​រត់​ម៉ូតូ​ឌុប​ជាប់​របង​សភា ឈ្មោះ ម៉េង ម៉ៅ ក៏​បាន​ប្រាប់​ថា រូប​គាត់​មិន​ដឹង​ថា រដ្ឋសភា​ធ្វើ​អ្វី​ខ្លះ​ទេ ហើយ​ក៏​រឹត​តែ​មិន​ដឹង​ទៀត​ថា ច្បាប់​ថវិកា​ជាតិ​មាន​ប្រយោជន៍​ចំពោះ​ពលរដ្ឋ​ក្រីក្រ​ដូច​គាត់ ឬ​យ៉ាង​ណា​ឡើយ។
ទាក់ទង​នឹង​តម្លាភាព​ក្នុង​ការ​ផ្តល់​ព័ត៌មាន​ថវិកា​ជូន​ប្រជាពលរដ្ឋ អ្នក​ស្រាវជ្រាវ​ផ្នែក​អភិវឌ្ឍន៍​សង្គម លោក កែម ឡី មាន​ប្រសាសន៍​ថា នៅ​រយៈពេល​ពីរ​អាណត្តិ​ចុង​ក្រោយ​នេះ រដ្ឋាភិបាល​បាន​កសាង​ឯកសារ​គតិយុត្តិ​បាន​ច្រើន​គួរ​សម ដែល​អាច​ធានា​ឲ្យ​ចំណូល និង​ចំណាយ​របស់​រដ្ឋ​ប្រកប​ដោយ​ប្រសិទ្ធភាព។ ប៉ុន្តែ យន្តការ​ទាំងអស់ គឺ​មិន​ត្រូវ​បាន​ប្រើប្រាស់​ទេ ដោយសារ​តែ​បញ្ហា​បក្ខពួក​និយម និង​អំណាច​ប្រមូល​ផ្តុំ​ក្នុង​ស្ថាប័ន​នីមួយៗ។ លោក​បន្ត​ថា ពលរដ្ឋ​ត្រូវ​ព្យាយាម​ចូល​រួម និង​ហ៊ាន​ទាមទារ​ឲ្យ​អាជ្ញាធរ​មូលដ្ឋាន ផ្តល់​សិទ្ធិ​ចូល​រួម​ឲ្យ​ពួក​គាត់​រាល់​សកម្មភាព​ប្រជុំ​ក្រុម​ប្រឹក្សា​ឃុំ​សង្កាត់ ស្រុក ខណ្ឌ និង​តាម​ដាន​រាល់​ការ​ដេញ​ថ្លៃ​គម្រោង​អភិវឌ្ឍន៍​នានា។
លោក​បញ្ជាក់​ថា ទាំង​ចំណូល និង​ចំណាយ ថវិកា​ជាតិ គឺ​អាច​និយាយ​បាន​ថា​មាន​មិន​សូវ​មាន​តម្លា៖ «អាទិភាព​នៃ​ការ​ចាយ​វាយ​វា​នៅ​លើ​បបូរ​មាត់​អ្នក​មាន​អំណាច អ៊ីចឹង​លទ្ធភាព​នៃ​ការ​ប្រមូល​ពន្ធ​ហ្នឹង​មាន​ប្រសិទ្ធភាព​ប៉ុណ្ណា បើ​គេ​កំណត់​មួយ​ឆ្នាំៗ​ប៉ុន្មាន​ពាន់​លាន​រៀល បើ​គេ​ប្រមូល​១​ខែ​បាន​ប៉ុណ្ណឹង ហើយ ១១​ខែ​ទៀត​គេ​ទុក​លុយ​ចាយ​ខ្លួន​ឯង។ យក​ទៅ​ចាយ​វាយ​អ៊ីចឹង​ដែរ បញ្ជី​ធ្វើ​ស្អាត តែ​ចាយ​វាយ​ចំ​អត់ គឺ​អត់​ទេ។ សួរ​ទៅ​បុគ្គលិក​រដ្ឋ អ្នក​ណា​ក៏​ដឹង​ដែរ​ថា ប្រាក់​បេសកកម្ម​បាន​យ៉ាង​ច្រើន ៦០% ទេ បើ​មេ​នៅ​កន្លែង​ហ្នឹង មាន​ឡាន​៣ គឺ​ចាក់​ពេញៗ​ទាំង​បី ហើយ​បុគ្គលិក​ចង់​ចុះ​បេសកកម្ម​ថា​អស់​សាំង​បាត់​ហើយ»។
បើ​តាម​ច្បាប់​ការ​ទូទាត់​ថវិកា​ជាតិ តាំង​ពី​ឆ្នាំ​២០០៤ រហូត​ដល់​ឆ្នាំ​២០១៣ រាជ​រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា ប្រមូល​ចំណូល និង​ចំណាយ​ទៅ​វិញ​ក្នុង​រង្វង់​ទឹក​ប្រាក់​ប្រមាណ​ជាង ៦​សែន​លាន​លាន​រៀល ឬ​ប្រហាក់​ប្រហែល​នឹង​ជាង ១​ម៉ឺន ៦​ពាន់​លាន​ដុល្លារ។ សង្គម​ស៊ីវិល​ប្រាប់​ថា លុយ​បាន​មក​ពី​ម្ចាស់​ជំនួយ​នានា ទាំង​ឲ្យ​ខ្ចី និង​ជំនួយ​ឥត​សំណង មាន​ចំនួន ៩​ពាន់​លាន​ដុល្លារ គិត​ត្រឹម​ឆ្នាំ​២០១០។ តាម​ច្បាប់​ទូទាត់​ថវិកា​ជាតិ បង្ហាញ​ថា រយៈពេល ១០​ឆ្នាំ​ចុង​ក្រោយ​នេះ រាជ​រដ្ឋាភិបាល​រក​ចំណូល និង​ចាយ​វាយ​សុទ្ធតែ​លើស​ផែន​ការ​ជា​រៀង​រាល់​ឆ្នាំ។ ហើយ​នៅ​ឆ្នាំ​២០១៣ នេះ រាជ​រដ្ឋាភិបាល​មាន​ទុន​បម្រុង​បរទេស ឬ​ប្រាក់​សម្រាប់​ដែល​រដ្ឋ​ផ្ញើ​ទុក​នៅ​បរទេស​ប្រមាណ​ជាង ៤​ពាន់​លាន​ដុល្លារ​ថែម​ទៀត។
ចំណែក​ឯ​តួលេខ​នៃ​បំណុល​បរទេស​វិញ មិន​ត្រូវ​បាន​រដ្ឋាភិបាល​បង្ហាញ​ជា​សាធារណៈ ឲ្យ​ពលរដ្ឋ​ដឹង​ទេ។ ក៏ប៉ុន្តែ តាម​សេចក្តី​ព្រាង​ច្បាប់​ថវិកា​រយៈពេល ១០​ឆ្នាំ ចុង​ក្រោយ​បញ្ជាក់​ថា សភា​អនុញ្ញាត​ឲ្យ​រដ្ឋាភិបាល​ខ្ចី​ប្រាក់​ក្នុង​រង្វង់​ទឹក​ប្រាក់ ៣​ពាន់ ១០០​លាន (អែស.ឌី.អរ = SDR) ឬ​ជិត ៥​ពាន់​លាន​ដុល្លារ។
កាល​ពី​ពេល​អនុម័ត​ច្បាប់​ថវិកា​ជាតិ​ឆ្នាំ​ទៅ តំណាង​រាស្ត្រ​គណបក្ស​ប្រឆាំង​បាន​លើក​ឡើង​ថា កម្ពុជា ជាប់​បំណុល​បរទេស​ជាង ៧​ពាន់​លាន​ដុល្លារ តែ​អតីត​រដ្ឋមន្ត្រី​ក្រសួង​សេដ្ឋកិច្ច និង​ហិរញ្ញវត្ថុ លោក គាត ឈន់ តប​វិញ​ថា បំណុល​ដែល​កម្ពុជា ជំពាក់​មាន​ប្រមាណ​ជាង ៤​ពាន់​លាន​ដុល្លារ ហើយ​ក៏​មិន​ទាន់​ជា​បញ្ហា​ចោទ​នោះ​ដែរ។
ចំពោះ​បញ្ហា​ជំពាក់​បំណុល​បរទេស​នេះ នាយក​ប្រតិបត្តិ​វេទិកា​អង្គការ​មិន​មែន​រដ្ឋាភិបាល ស្ដីពី​កម្ពុជា លោក ឈិត សំអាត ព្រមាន​ថា បើ​សិន​ជា​ព័ត៌មាន​ស្ដីពី​ថវិកា​ជាតិ​នៅ​តែ​មិន​មាន​តម្លាភាព​នោះ ពលរដ្ឋ​នឹង​មិន​បាន​ត្រៀម​ខ្លួន​ជា​មុន​សោះ​ឡើយ ដើម្បី​សង​បំណុល​បរទេស។ លោក​បន្ត​ថា រដ្ឋាភិបាល​ជា​អ្នក​ចេញ​មុខ​ខ្ចី​លុយ​បរទេស​មក​វិនិយោគ​លើ​វិស័យ​សាធារណៈ ដូច​ជា​ស្ថាបនា​ប្រព័ន្ធ​ធារាសាស្ត្រ ស្ដារ​ហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធ​នានា។ល។ ដើម្បី​បាន​លុយ​សង​បំណុល រាជ​រដ្ឋាភិបាល​អាណត្តិ​ក្រោយៗ​ទៀត នឹង​ដំឡើង​ពន្ធ ឬ​លក់​ធនធាន​ធម្មជាតិ ហើយ​ចុង​ក្រោយ​អ្នក​ដែល​រង​ប៉ះពាល់ គឺ​រាស្ត្រ​ខ្មែរ​ទាំង​នគរ។ លោក ឈិត សំអាត នៅ​តែ​ទទូច​ឲ្យ​រាជ​រដ្ឋាភិបាល បើក​ចំហ​ព័ត៌មាន​ពី​ថវិកា​ជាតិ​ឲ្យ​បាន​ទូលំទូលាយ​ជាង​នេះ ដើម្បី​ប្រយោជន៍​ជាតិ៖ «អា​ខ្ចី​គេ​អាវុធ​មុខ​ពីរ​ហ្នឹង តែ​យើង​រក​ចំណូល​មិន​ឃើញ ហើយ​គេ​ចាប់​ផ្ដើម​ប្រាប់​យើង​ហើយ ធ្វើ​នេះៗ​អ៊ីចឹង កាល​មុន​ឃើញ​ពន្ធ​លើ​អចលនទ្រព្យ ឥឡូវ​មាន​ហើយ តែ​ខ្វះ គេ​ដំឡើង​ពន្ធ​ហើយ ប្រជាជន​ហ្នឹង​មាន​កាតព្វកិច្ច​ហើយ គឺ​បង់​ពន្ធ។ ពេល​នោះ គឺ​ចាប់​ផ្ដើម​ហើយ​ទំនិញ​ឡើង​ថ្លៃ វា​ប៉ះពាល់​បន្ត​គ្នា​អ៊ីចឹង យើង​ចង់​ឲ្យ​មាន​ការ​អភិវឌ្ឍ ប៉ុន្តែ​អភិវឌ្ឍ​ដើម្បី​ឲ្យ​មាន​ប្រសិទ្ធភាព។ ដើម្បី​ឲ្យ​មាន​ប្រសិទ្ធភាព​បាន លុះ​ណា​តែ​មាន​តម្លាភាព លុះ​ណា​តែ​មាន​ការ​ចូល​រួម មិន​មែន​សង្គម​ស៊ីវិល​យើង​និយាយ​ទេ សូម្បី​តែ​រដ្ឋាភិបាល​ក៏​និយាយ​ដែរ នៅ​ក្នុង​គោល​នយោបាយ​អភិបាល​កិច្ច​ល្អ ក៏​និយាយ​រឿង​នេះ​ដែរ»។
ក្នុង​ការ​បង្កើន​តម្លាភាព​ថវិកា​ជាតិ វា​អាស្រ័យ​លើ​ភាព​ខ្លាំង ឬ​ខ្សោយ​នៃ​ស្ថាប័ន​សវនកម្ម​ជាតិ និង​ស្ថាប័ន​រដ្ឋសភា។ អាជ្ញាធរ​សវនកម្ម​ជាតិ ជា​ស្ថាប័ន​សាធារណៈ​មួយ​ដែល​ឯករាជ្យ​អំពី​កិច្ច​ប្រតិបត្តិការ​ការងារ និង​មាន​ភារកិច្ច​អនុវត្ត​មុខ​ងារ​សវនកម្ម​ផ្ទៃ​ក្រៅ​របស់​រាជ​រដ្ឋាភិបាល។
តាម​ច្បាប់​ស្ដីពី​ការ​បង្កើត​អាជ្ញាធរ​សវនកម្ម​ជាតិ មាត្រា​២ មាត្រា​៣ មាត្រា​២៩ និង​មាត្រា​៣៧ បង្រួម​សេចក្តី​ថា អាជ្ញាធរ​សវនកម្ម​ជាតិ​មាន​នាទី​ធ្វើ​សវនកម្ម និង​ផ្សព្វផ្សាយ​របាយការណ៍​សវនកម្ម​ក្នុង​ករណី​ចាំបាច់។ ក្នុង​ពេល​បំពេញ​ការងារ​ជាង ១០​ឆ្នាំ អង្គភាព​ត្រួត​ពិនិត្យ​មួយ​នេះ​បាន​ចេញ​របាយការណ៍​សវនកម្ម​ជា​សាធារណៈ​តែ ២​ដង​គត់ គឺ​របាយការណ៍​សវនកម្ម​លើ​ការ​អនុវត្ត​ថវិកា​ឆ្នាំ​២០០៦ ដែល​ផ្សាយ​ជា​សាធារណៈ​តាម​គេហទំព័រ​នៅ​ក្នុង​ខែ​កញ្ញា ឆ្នាំ​២០០៩ និង​របាយការណ៍​សវនកម្ម​លើ​ការ​អនុវត្ត​ថវិកា​ឆ្នាំ​២០០៧ ដែល​ផ្សាយ​ជា​សាធារណៈ​នៅ​ឆ្នាំ​២០១១។
សង្គម​ស៊ីវិល ហៅ​របាយការណ៍​ទាំង​ពីរ​នេះ​ថា ជា​របាយការណ៍​ហួស​ពេល និង​គ្មាន​ឥទ្ធិពល។
វិទ្យុ​អាស៊ីសេរី មិន​អាច​សុំ​ការ​បំភ្លឺ​ពី​ប្រធាន​អាជ្ញាធរ​សវនកម្ម​ជាតិ អ្នកស្រី សោម គីមសួហ៌ បាន​ទេ នៅ​ថ្ងៃ​ទី​២៣ ខែ​វិច្ឆិកា ឆ្នាំ​២០១៣។
រីឯ​ស្ថាប័ន​រដ្ឋសភា​វិញ ក៏​ត្រូវ​បាន​សង្គម​ស៊ីវិល​រក​ឃើញ​ថា រដ្ឋសភា​ពិបាក​រក​ព័ត៌មាន​ថវិកា​គ្រប់គ្រាន់​សម្រាប់​ធ្វើ​ការ​ពិភាក្សា​បែប​វិភាគ ឬ​ការ​ជជែក​ដេញ​ដោល​គ្នា​ពី​ការ​គ្រប់គ្រង​មូលនិធិ​សាធារណៈ។
របាយការណ៍​ឃ្លាំ​មើល​អ្នក​តំណាង​រាស្ត្រ​របស់​អង្គការ ខុមហ្វ្រែល (Comfrel) ដែល​អង្កេត​រដ្ឋសភា​ពី​ខែ​កក្កដា ដល់​ខែ​ធ្នូ ឆ្នាំ​២០១២ បាន​បង្ហាញ​ថា រដ្ឋសភា​ក៏​ជា​ទី​ដែល​អ្នក​តំណាង​រាស្ត្រ​ពិបាក​សួរ​ដេញ​ដោល ក្នុង​ពេល​ដែល​មន្ត្រី​រដ្ឋាភិបាល ជា​ពិសេស​លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន មក​ឆ្លើយ​បំភ្លឺ​ក្នុង​សភា។
នៅ​ក្នុង​កិច្ច​ប្រជុំ​អនុម័ត​សេចក្តី​ព្រាង​ថវិកា​ជាតិ កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី​១២ វិច្ឆិកា នៅ​ក្នុង​រដ្ឋសភា​ដែល​គ្មាន​វត្តមាន​បក្ស​ប្រឆាំង បាន​ប្រជុំ​អនុម័ត​ច្បាប់​ថវិកា​ជាតិ​ទាំង​តក់​ក្រហល់ ដោយ​មិន​ពិភាក្សា​បន្តិច​ឡើយ​ជាមួយ​ពលរដ្ឋ និង​សង្គម​ស៊ីវិល​ដែល​ធ្វើ​ការ​ក្នុង​រឿង​នេះ។ រាល់​ឯកសារ​សេចក្តី​ព្រាង​ច្បាប់​ថវិកា​ជាតិ ក៏​រដ្ឋសភា​មិន​បាន​ចែក​ជូន​អ្នក​កាសែត​ដែល​ចុះ​ទៅ​យក​ព័ត៌មាន​នៅ​ទី​នោះ​ដែរ ដោយ​បុគ្គលិក​រដ្ឋសភា​ប្រាប់​ថា មិន​មាន​ក្រដាស​គ្រប់គ្រាន់​សម្រាប់​ថត​ចម្លង។
វេទិកា​អង្គការ​មិន​មែន​រដ្ឋាភិបាល ដែល​តាម​ដាន​រឿងរ៉ាវ​ថវិកា​ជាតិ ឲ្យ​ដឹង​ថា ខ្លួន​បាន​ដាក់​សំណើ​ជា​លាយលក្ខណ៍​អក្សរ​ទៅ​កាន់​រដ្ឋសភា ដើម្បី​សុំ​សេចក្តី​ព្រាង​ច្បាប់​ថវិកា​ជាតិ​ឆ្នាំ​២០១៣ ពីរ​ដង​រួច​ហើយ ប៉ុន្តែ​រដ្ឋសភា​បែរ​ជា​មិន​តប​វិញ​សោះ។
សង្គម​ស៊ីវិល​កត់​សម្គាល់​ថា ក្នុង​រយៈពេល​ដែល​ព័ត៌មាន​ស្ដីពី​ថវិកា​ជាតិ​មិន​ត្រូវ​បាន​ប្រជាពលរដ្ឋ​យល់​ដឹង​ទូលំទូលាយ​នោះ នៅ​ពីរ​អាណត្តិ​ចុង​ក្រោយ​នេះ ធនធាន​ធម្មជាតិ ទ្រព្យ​សម្បត្តិ​រដ្ឋ​ជាច្រើន​កន្លែង ត្រូវ​បាន​រាជ​រដ្ឋាភិបាល​ប្រគល់​ឲ្យ​ក្រុមហ៊ុន​ឯកជន​ក្រោម​ហេតុផល​អភិវឌ្ឍន៍។ ហើយ​មិន​ថា​តែ​ពលរដ្ឋ​នៅ​កន្លែង​ដទៃ​ទេ ដែល​មិន​បាន​ដឹង​ពី​គម្រោង​ការ​នៃ​ការ​អភិវឌ្ឍ​ទាំង​នោះ សូម្បី​តែ​អ្នក​ប៉ះពាល់​ផ្ទាល់ អាជ្ញាធរ​មូលដ្ឋាន​កន្លែង​ខ្លះ​បាន​ត្រឹម​តែ​មើល​សេចក្តី​ជូន​ដំណឹង​របស់​ទីស្ដីការ​គណៈរដ្ឋមន្ត្រី ឬ ស.ជ.ណ តែ​ប៉ុណ្ណោះ។
រដ្ឋាភិបាល​បាន​ផ្តល់​ដី​សម្បទាន​សេដ្ឋកិច្ច​ឲ្យ​ក្រុមហ៊ុន​ឯកជន​ចំនួន​ជាង ២​លាន​ហិកតារ នៅ​ទូទាំង​ប្រទេស ផ្តល់​សិទ្ធិ​ឲ្យ​ក្រុមហ៊ុន​មួយ​ចំនួន​សិក្សា​ពី​រ៉ែ​នៅ​លើ​ដី​ខ្មែរ ប៉ុន្តែ​ព័ត៌មាន​ស្ដីពី​ការ​រក​ស៊ី​ទាំង​នោះ ត្រូវ​ដាក់​ឲ្យ​ស្ថិត​ជា​អាថ៌កំបាំង។ នៅ​អាណត្តិ​ទី​៥ នេះ រាជ​រដ្ឋាភិបាល សន្យា​ថា នឹង​ប្ដេជ្ញា​ចិត្ត​សម្រេច​ឲ្យ​បាន​នូវ​ការ​បង្កើត​ច្បាប់​ស្ដីពី​សិទ្ធិ​ទទួល​បាន​ព័ត៌មាន ដើម្បី​បំពេញ​សេចក្តី​ត្រូវ​ការ​ជូន​ពលរដ្ឋ ឬ​ហៅ​ថា ជា​ផ្នែក​មួយ​នៃ​កំណែ​ទម្រង់​ស៊ី​ជម្រៅ។ ប៉ុន្តែ តើ​ជា​ការ​កែ​ទម្រង់​ស៊ី​ជម្រៅ​មែន​ទេ នៅ​ពេល​ដែល​ព័ត៌មាន​នៃ​ការ​ប្រមូល និង​ចាយ​ថវិកា​ជាតិ មិន​ត្រូវ​បាន​ពលរដ្ឋ​យល់​ដឹង​ទូលំទូលាយ​នោះ?
ប្រភព៖RFA


 
Return to top of page Copyright © 2013 | Contact Us |Converted into Blogger Template by HackTutors